navi

h





Double A Ku 4






“Auntie...  cantik  tak  kek  Blackforest  ni?”  Tanya  Raihanah  sambil  menunjukkan  Maya  sebuah  kek  yang  sudah  siap  dipek  di  dalam  beg  kertas  yang  kemas  berhias.
“Eh,  okay  sangatlah  tu.  Pandai  Raihanah  buat  kek.  Kalau  macam  ni,  bolehlah  auntie  order  dari  Raihanah  aje,”  puji  Maya  sambil  memandu  keretanya  ke  rumah  Tengku  Avian.
“Of  course  lah  auntie.  Kalau  auntie  nak,  Raihanah  boleh  bagi  free  of  charge  aje.  Tak  payah  susah-susah  keluarkan  duit.  But  it's  only  for  you,  orang  lain  tak  boleh...”  ujar  Raihanah  penuh  bersemangat.  Dia  sanggup  belajar  membuat  kek  daripada  mamanya  supaya  dapat  dihadiahkan  kepada  Tengku  Avian.  Lelaki  itu  akan  pulang  dari  Australia  kerana  urusan  syarikat  yang  perlu  diselesaikan  di  sana.  Tidak  sabar  betul  mahu  berjumpa  dengan  lelaki  itu  walaupun  baru  sebulan  tidak  bertemu.  Ah!  Indah  sungguh  rasanya  nanti.  Jerit  Raihanah  dalam  hati  gembira  tidak  terkata.  Tiba-tiba  kereta  yang  dinaiki  oleh  mereka  berhenti  mengejut. 
BUM!
Kek  yang  berada  di  atas  riba  Raihanah  terus  mara  ke  depan  dan  terjatuh.  “Auntie!!!”  jerit  Raihanah  terkejut.  Dia  mengutip  semula  cebisan-cebisan  kek  yang  sudah  hancur  itu.
“Apa  nak  buat  ni?  Macam  mana  boleh  jadi  macam  ni,  auntie?!”  jerit  Raihanah  tidak  tentu  hala.  Mukanya  merah  menahan  marah.
“Ya  Allah...  Ada  kereta  tiba-tiba  muncul  kat  depan  tu  tadi.  Sebab  tu  auntie  brek  mengejut.  Auntie  minta  maaf  sangat-sangat  ya.  Auntie  tak  sengaja,”  keluh  Maya  serba  salah.  Dadanya  diurut-urut  dek  kerana  terkejut  dengan  kemalangan  tersebut.  Dia  tidak  sangka  boleh  berlaku  perkara  sedemikian.  Raihanah  dilihatnya  sedang  keluar  dari  perut  kereta.  Pintu  dihempasnya  dengan  kuat.
“Hei,  perempuan!  Kau  keluar  sekarang!”  panggil  Raihanah  kasar.  Dia  melangkah  laju  ke  arah  kereta  Ford  Focus  berwarna  hijau  di  hadapannya.  Nuha  Qareena  yang  masih  dalam  keadaan  terkejut  itu  terus  keluar  dari  keretanya  apabila  dipanggil.
“Cik,  saya...  err...  saya...  mintak  maaf.  Saya...  saya...”  ujar  Nuha  Qareena  serba  salah.  Gerun  rasanya  melihat  wajah  gadis  tinggi  lampai  yang  sedang  bercekak  pinggang  di  hadapannya  itu.
“Hei,  kau  bawa  kereta  ni  ada  lesen  memandu  ke  tak,  hah?!  Sampai  berlanggar  orang  dah  ni.  Ke  kau  ni  buta?  Siang-siang  macam  ni  dah  tak  nampak  orang?!”  herdik  Raihanah  apabila  melihat  gadis  bertudung  litup  itu.  Dia  memandang  Nuha  Qareena  dari  atas  ke  bawah.  Kemudian  ke  atas  semula.  Low  class  sungguh!  Tak  rimas  ke  pakai  tudung  panas-panas  macam  ni.  Dengan  baju  kurungnya  lagi.  Memang  kampung  betul!  Maya  yang  dari  tadi  hanya  melihat  kejadian  itu  terus  keluar  dari  kereta.  Bimbang  juga  dia  jika  Raihanah  melakukan  perkara  yang  bukan-bukan.
“Raihanah...  sudah  lah  tu.  Ini  kan  semua  salah  auntie.  Auntie  yang  cuai  sangat  sampai  tak  nampak  kereta  dia  lalu,”  pujuk  Maya  apabila  melihat  keadaan  yang  semakin  tegang  itu.  Kasihan  benar  dia  terhadap  gadis  yang  sedang  menundukkan  mukanya  itu.  Takut  barangkali.
“Lain  kali  kalau  tak  mahu  cari  masalah,  jangan  cari  masalah.  Tengok  muka  pun  dah  tahu  bukan  orang  senang,”  ujar  Raihanah  bernada  sinis.  Lainlah  kalau  macam  aku,  petik  jari  sahaja  mesti  dapat.  Jangan  kata  nak  kereta  sebiji,  100  biji  kereta  pun  daddy  aku  boleh  lagi.  Anak  jutawan  lah  katakan.  Sudah  tentulah  kehendaknya  akan  dipenuhi.  Nuha  Qareena  yang  terdengar  ayat  sinis  daripada  mulut  Raihanah  itu  tergamam.  Dia  tidak  menyangka  gadis  yang  lebih  kurang  sebayanya  itu  sanggup  berkata  begitu.  Tanpa  disedari,  kelopak  matanya  perlahan-lahan  mula  bergenang.  Cuma  tinggal  masa  sahaja  untuk  tumpah  ke  bumi.
“Cik,  saya  betul-betul  minta  maaf.  Saya  mengaku  semua  ni  salah  saya.  Kalau  cik  nak  minta  ganti  rugi  pun,  cakap  sahaja  berapa.  Saya  akan  bayar,”  ujar  Nuha  Qareena  sambil  memandang  wajah  Raihanah.  Tangannya  digenggam  bagaikan  sedang  mengumpul  kekuatan.  Sedaya  upaya  dia  menahan  air  matanya  daripada  menitis.  Sabar  Nuha...  Sabar...
“Hei,  kau  dengar  sini  ya!  Aku  tak  perlukan  ihsan  kau  lah  nak  bayar  ganti  rugi  ni  semua.  Sebab  aku  tahu  kau  tak  ada  duit  nak  bayar.  Aku  bukannya  sengkek  sangat  sampai  nakkan  duit  kau  tu.  Simpan  sahajalah  untuk  masa  depan  kau!”  ujar  Raihanah  lagi.  Sengaja  dia  menyakitkan  hati  gadis  itu.  Kek  itu  pun  bukannya  masalah  besar  baginya.  Bila-bila  masa  sahaja  dia  boleh  belikan  untuk  Tengku  Avian.  Tiba-tiba  sebuah  kereta  Bugatti  Veyron  berwarna  hitam  berhenti  bersebelahan  dengan  kereta  BMW  milik  Maya.
“Auntie!  Raihanah!  Kenapa  ni?  Kereta  buat  masalah  ke?”  Tanya  Tengku  Avian  seraya  memandang  ke  arah  kedua-dua  wanita  tersebut.
“Perempuan  ni  lah!  Bawa  kereta  macam  orang  mabuk.  Kereta  besar  gedabak  ni  pun  dia  tak  nampak.  Lain  kali  nak  bawa  kereta  buatlah  cara  orang  bawa  kereta.  Benci!”  rungut  Raihanah  sambil  membuat  muka  menyampah  ke  arah  Nuha  Qareena.  Gadis  itu  hanya  menelan  air  liur  yang  terasa  kesat.  Matanya  singgah  ke  wajah  lelaki  itu.  Tengku  Avian?  Apa  yang  dia  buat  kat  sini?  Tengku  Avian  yang  masih  terpinga-pinga  dengan  apa  yang  berlaku  perasan  akan  sepasang  mata  yang  sedang  memandangnya.  Ada  riak  terkejut  terpancar  di  wajah  gadis  tersebut.  Lelaki  itu  terpempan.  Dia  ni  macam  aku  pernah  jumpa.  Tetapi  di  mana  ya?  Dahinya  berkerut seperti  sedang  mengingati  sesuatu.  Matanya  bertaut  dengan  mata  gadis  itu.  Mata  dia...  Mata  hazel  tu...  Nuha  Qareena  cepat-cepat  mengalihkan  matanya  daripada  pandangan  lelaki  itu.  Dia  berasa  segan  pula  apabila  ditenung  sebegitu.  Raihanah  yang  perasan  Tengku  Avian  asyik  merenung  gadis  itu  terus  menyiku  lengannya.  Meluat  pula  dia  melihat  cara  lelaki  itu  memandang  gadis  berbaju  kurung  itu.
“Apa  you  ni?!”  Tanya  Tengku  Avian  terkejut  dengan  tindakan  Raihanah  sebentar  tadi.  Raihanah  hanya  menjeling  tajam  Tengku  Avian.  Jaga  kau!  Berani  main  mata  dengan  perempuan  lain.  Macam  lah  dia  itu  lawa  sangat.  Menyampah!
“Sayang,  you  mesti  penat  kan?  Jom  lah  kita  balik...  I  ada  buat  kek  special  untuk  you  tau.  Mama  dengan  papa  you  dah  lama  tunggu  you  kat  rumah,”  nadanya  kedengaran  memujuk.  Lengan  Tengku  Avian  dipegang  lalu  dilentokkan  kepalanya.  Sesekali,  dia  menjeling  sekilas  ke  arah  Nuha  Qareena.  Sengaja  mahu  menyakitkan  hati  perempuan  itu.
Nuha  Qareena  hanya  mengetap  bibir.  Matanya  dihalakan  ke  arah  lain.  Tak  sanggup  rasanya  mahu  melihat  kemesraan  mereka  berdua.  Segalanya  sudah  jelas  di  depan  matanya.  Tengku  Avian  is  already  taken.  Wanita  itu  pula  memang  jauh  lebih  cantik  daripadanya.  Kenapalah  aku  bodoh  sangat  mahukan  lelaki  seperti  itu?  Argh! Sungguh  aku  perlu  pergi  dari  sini.  Tanpa  membuang  masa,  Nuha  Qareena  terus  masuk  ke  dalam  keretanya  dan  meluncur  laju  meninggalkan  mereka. 

......................................................................................................................................................

“Mama,  Avian  tak  akan  kahwin  dengan  perempuan  tu.  Avian  tak  rasa  dia  sesuai  untuk  Avian,”  keluh  Tengku  Avian  sambil  menikam  wajah  Datin  Zulaikha.  Suaminya  di  sebelah  hanya  menggelengkan  kepala.  Dia  juga  tidak  bersetuju  mahu  menikahkan  anaknya  dengan  Siti  Raihanah.  Dia  sudah  mengagak  anaknya  akan  menolak  mentah-mentah  wanita  liar  seperti  itu.
            “Mama  tak  kira  Avian!  Raihanah  tu  anak  kawan  mama.  Mama  kenal  dia.  Tak  mungkin  dia  akan  melakukan  perkara  sekeji  itu,”  ujar  Datin  Zulaikha  seraya  mempertahankan  anak  sulung  kawan  karibnya  itu.  Selagi  dia  tidak  nampak  perkara  itu  di  depan  matanya,  jangan  harap  lah  dia  akan  percaya.  Wajah  suaminya  dipandang.  Dato’  Zarif  hanya  mengeluh  perlahan.  Kepalanya  juga  buntu  memikirkan  masalah  yang  sedang  berlaku.  Dia  sendiri  pun  tidak  menyangka  isterinya  akan  menyatakan  hasratnya  yang  tidak  masuk  akal  seperti  itu.
            “Mulai  bulan  depan,  mama  akan  langsungkan  acara  pertunangan  kamu  dengan  Raihanah.  By  hook  or  by  crook,  I  want  you  to  be  ready.  I  don’t  want  to  hear  any  of  your  foolish  reasons  anymore.  Dah  naik  bernanah  telinga  mama  ni  dengar,”  bebel  Datin  Zulaikha  sambil  memeluk  tubuhnya.  Rambutnya  yang  sedikit  kerinting  itu  diselaknya  ke  tepi.
            “But,  ma...”  Tengku  Avian  terus  berdiri  daripada  duduknya.
            “Avian,  please.  Tolonglah  dengar  cakap  mama.  Mama  buat  ni  semua  untuk  kebaikan  Avian.  Selama  ni  mama  ikutkan  semua  kehendak  Avian,  apa  salahnya  jika  Avian  pula  yang  ikutkan  kehendak  mama,”  pujuk  Datin  Zulaikha.  Wajah  anak  lelakinya  yang  sedang  tunduk  itu  direnung.  Lelaki  itu  hanya  meraup  rambutnya  yang  sedikit  perang  itu  ke  belakang.  Reaksinya  tidak  ubah  seperti  sedang  memikul  beban  yang  melampau.
Tak  sanggup  rasanya  mahu  menolak  permintaan  wanita  yang  amat  disayanginya  itu.  Tetapi,  kejam  lah  pula  sekiranya  dia  membiarkan  dirinya  hidup  menderita  bersama  perempuan  yang  tidak  pernah  dicintainya.  Ya  Allah...  bantulah  hambaMu  ini!
            “Sayang,  please...”  nada  Datin  Zulaikha  sedikit  merayu.  Wajah  Dato’  Zarif  dipandangnya  sekali  lagi.  Lelaki  separuh  usia  itu  hanya  melihat  reaksi  anaknya.  Mereka  sama-sama  menunggu  jawapan  yang  keluar  dari  mulut  lelaki  itu.  Lama  juga  dia  mendiamkan  diri.  Serta-merta  dia  mengangkat  mukanya.  Terbit  keluhan  perlahan  dari  bibir.
            “Baiklah,  Avian  setuju.”  Beritahunya  dengan  lemah.  Pandangan  hanya  dihalakan  ke  lantai.  Berat  sungguh  terasa  mulutnya  mahu  mengeluarkan  kata-kata  tersebut.  Seperti  menzalimi  hati  dan  perasaannya  sendiri.  Tanpa  disedari,  Datin  Zulaikha  memeluk  tubuhnya  erat.  Tengku  Avian  hanya  membatukan  diri.  Dia  membiarkan  kepalanya  diusap  dan  dicium  penuh  kasih.  Matanya  terasa  panas  dan  seperti  mahu  berair.  Akhirnya...  kau  berjaya  hancurkan  kebahagiaan  dan  masa  depan  kau  sendiri  Avian.  Damn  it!
            “Syukur...  Alhamdulillah.  Macam  ni  barulah  anak  mama.  Ni  yang  buat  mama  sayang  ni.  Oh,  ya!  Esok  ikut  mama  ke  butik  pengantin  dengan  Raihanah.  Avian  jangan  risau,  semua  persiapan  sudah  dibuat  awal-awal  lagi.”  Kata-kata  yang  keluar  dari  mulut  wanita  itu  disambut  dengan  anggukan  kecil.  Terlalu  sukar  untuknya  menghadam  perkataan  yang  didengarinya  itu.  Matanya  sayu  memandang  Datin  Zulaikha  yang  kelihatannya  sedang  menelefon  Datin  Aisyah  untuk  mengkhabarkan  berita  gembira  tersebut.
            “Avian...”  panggil  Dato’  Zarif  perlahan.  Lelaki  itu  memandangnya  dengan  pandangan  penuh  simpati.  Redup  matanya  memandang  ke  arah  Tengku  Avian.  Setegas-tegasnya  dia  tidak  pernah  mahu  masuk  campur  urusan  itu.  Jauh  sekali  mahu  merancang  masa  depan  lelaki  itu.  Lebih-lebih  lagi  tentang  soal  perkahwinan  kerana  dia  yakin  bahawa  Tengku  Avian  akan  memilih  gadis  yang  sopan  dan  baik  tingkah  lakunya  untuk  dijadikan  pasangan  hidup.  Dia  kenal  benar  dengan  perangai  anaknya  itu.  Sudah  matang  dan  bijak  membuat  keputusannya  sendiri.
Tengku  Avian  dipandangnya  seperti  dalam  dilema.  Kasihan  pula  dia  melihat  keadaan  anak  terunanya  itu.  Bahu  anaknya  ditepuk  perlahan.  “Bersabarlah,  Avian...  Mungkin  Allah  mahu  menguji  kamu.  Semua  yang  berlaku  mesti  ada  hikmahnya,”  pujuk  Dato’  Zarif  dengan  menghadiahkan  senyuman.  Manalah  tahu  cara  sebegini  dapat  menyejukkan  sedikit  hati  anaknya  yang  sedang  bergelora  itu.
“It’s  okay,  pa.  I’m  fine.”  Sedaya  upaya  Tengku  Avian  berkata  sambil  menahan  sebak  di  dada.  Jika  ini  takdirnya,  sesungguhnya  aku  pasrah.  Perlahan-lahan  kakinya  melangkah  longlai  menuju  ke  tingkat  atas.    







No comments: