navi

h





Double A Ku 14






Sudah  hampir  1  jam  Nuha  Qareena  berada  di  dalam  bilik  karaoke  menyanyi  bersama  rakannya,  Wan  Atirah.  Jam  sudah  pun  menunjukkan  pukul  5  petang.  Cuaca  di  luar  pula  hujan  masih  turun  lebat  disertai  dengan  bunyi  guruh.  Selepas  selesai  finals  dia  merancang  untuk  menghilangkan  stress  dengan  meluangkan  masa  di  kompleks  membeli  belah  berdekatan  dengan  rumahnya  itu. 
Sepatutnya  ketika  ini  dia  sudah  berada  di  Taman  Saujana  menemani  Tengku  Avian  yang  sudah  menetapkan  temu  janjinya  di  sana.  Dia  sendiri  berbelah  bahagi  mahu  ke  sana  ataupun  tidak.  Dah  1  jam  ni  takkan  lah  dia  tak  balik  lagi  dari  taman  tu  agaknya.  Nuha  Qareena  yang  aku  kenal  tak  mungkin  akan  keluar  dating  dengan  mana-mana  lelaki.  Lebih-lebih  lagi  jika  lelaki  itu  berlainan  taraf  dengan  diri  aku.  Dating?  Betul  ke  mamat  tu  ajak  aku  dating?  Jangan-jangan  aku  yang  syok  sendiri  pikir  yang  dia  ajak  aku  dating  tak?  Hish,  tak  mungkin.

Aku  hanya  ingin  mencintaimu  dengan  sepenuh  jiwa  dan  ragaku,
Tapi  mengapa  kau  tinggalkan  ku,
Pacarku  hilang  diambil  orang,
Apakah  wajahku  kurang  tampan  sayang,
Memang  susah  mencari  pacar  perhatian  pacar  pengertian.

 Wan  Atirah  yang  sedang  menyanyikan  lagu  Pacar  yang  Hilang-Biru  Band  itu  hanya  diperhati.  Macam  mana  kalau  dia  betul-betul  ajak  aku  keluar?  Macam  mana  kalau  semalam  tu  dia  serious  bukan  main-main?  Kepala  pusing  tak  tahu  nak  pikir  apa  dah  sekarang  ni.

Andai  kau  tahu  sakit  hati  ini,
Kau  tak  sanggup  lagi  ku  tak  tahan  lagi,
Mengapa  hidupku  selalu  begini,
Terus  tersakiti  dan  ditinggal  pergi.

Nuha  Qareena  tidak  berfikir  panjang  lagi  cepat-cepat  dia  beredar  keluar  dari  bilik  karaoke  itu.  Wan  Atirah  yang  sedang  menghayati  bait  lirik  lagu  tersebut  kehairanan  melihat  tingkah  laku  kawannya  itu.

“Nuha,  tunggu  aku!”

................................................................................................................................


Tengku  Avian  duduk  bersendirian  di  sebuah  bangku.  Dia  seperti  biasa  dengan  kemeja  merahnya  yang  digayakan  dengan  jeans  Cotton  On  hitam  yang  sudah  pun  basah  lencun  dibasahi  air  hujan.  Tidak  lupa  juga  cermin  mata  hitam  yang  dipakainya  kerana  silau  daripada  matahari  yang  telah  pun  dilindungi  oleh  awan  mendung.  Jam  sudah  menunjukkan  5.15  minit  petang  tetapi  batang  hidung  Nuha  Qareena  masih  belum  muncul  lagi.  Rambut  perangnya  diraup  ke  belakang  sambil  melepaskan  keluhan  berat.  Kelibat  orang  yang  berjoging  dan  bersiar-siar  di  sekeliling  taman  tersebut  sudah  tiada  berbanding  pukul  2  petang  tadi. 
“Perempuan  ni  memang  nak  kena  dengan  aku.”  Tanpa  sedar  bibir  Tengku  Avian  menggumamnya.  Sungguh  dia  terasa  seperti  mahu  mematah-riukkan  tulang  gadis  itu.  Kalaulah  aku  jumpa  dia  esok  siaplah  aku  sekeh-sekeh  kepala  dia  sampai  koma.  Ingat  aku  ni  apa?  Tunggul  kayu  dok  menunggu  dia  dari  petang  tadi? 
Seluruh  tubuhnya  sudah  menggigil  menahan  sejuk  yang  seperti  mencucuk-cucuk  tulang.  Tangannya  seakan-akan  beku  tidak  mampu  digerakkan.  Perlahan-lahan  dia  bangun  lalu  menghala  ke  arah  Bugatti  Veyronnya  yang  berada  di  tempat  parking.  Kelibat  hitam  yang  sedang  berlari-lari  anak  ke  arahnya  dengan  membawa  payung  menarik  perhatiannya.  Serta-merta  dia  mengangkat  muka  melihat  siapakah  gerangan  manusia  yang  berhenti  secara  tiba-tiba  di  hadapannya  itu.
Perasaan  Nuha  Qareena  bercampur-baur.  Bibirnya  diketap  kehairanan  dan  perasaan  bersalah  semakin  menyelubungi  dirinya.  Tidak  mungkin  lelaki  itu  betul-betul  mengajaknya  keluar  tapi...  Siapa  pula  yang  berada  di  hadapannya  kini?  Takkanlah  hantu  jelmaan  Tengku  Avian  kot?  Kasihan  pula  aku  tengok  mamat  ni.  Ini  semua  salah  salah  aku,  kalaulah  aku  datang  tadi  mesti  semua  ni  takkan  terjadi.  Tapi,  bukan  ke  aku  tak  confirm  apa-apa  lagi  dengan  dia  semalam?   
You’re  late.”  Terbit  suara  yang  kedengaran  serak  dari  mulut  lelaki  tersebut.  Langkahnya  diteruskan  menuju  ke  arah  Nuha  Qareena  namun  kakinya  terasa  kejang  tiba-tiba  menyebabkan  Tengku  Avian  mengerang  kesakitan.
“Eh,  awak  okay  tak?  Hii,  awak  ni  pun...  siapa  suruh  mandi  hujan,  tengok  kan  dah  kejang  kaki  tu.”  Nuha  Qareena  cepat-cepat  datang  memapah  Tengku  Avian  yang  sudah  jatuh  terduduk  di  atas  tanah  itu.
Hey  lady,  if  you  don’t  have  a  good  reason.  Seriously,  I’ll  kill  you!”  Suara  Tengku  Avian  itu  membuatkan  Nuha  Qareena  sedikit  tersentak.  Tengah  sakit-sakit  ni  boleh  lagi  nak  marah-marah?  Senyum  Nuha  Qareena  dalam  hati.  Berkedut  muka  yang  handsome  tu  karang  baru  tahu.  Nuha  Qareena  hanya  menyembunyikan  gelaknya.  Tidak  berani  dia  melepaskan  tawanya  di  hadapan  lelaki  itu. 
“Tengku  Avian,  dah  kenapa  pula  awak  bersemangat  sangat  nak  jumpa  saya  ni?  Orang  belum  confirm  apa-apa  lagipun.”  soal  Nuha  Qareena  mempertahankan  dirinya.  Wahai  mulut,  kenapalah  kau  terlepas  cakap  pula  ni?  Curse  your  mouth,  Nuha  Qareena.  Sendiri  yang  salah  buatlah  cara  orang  yang  bersalah.  Nuha  oh  Nuha...
Then,  why’re  you  here?  Baik  pergi  nyanyi  karaoke  lagi  best  kan?”  Jawapan  yang  diberikan  lelaki  itu  membuatkan  Nuha  Qareena  tertelan  air  liur.  Macam  mana  dia  boleh  tahu  aku  pergi  karaoke?  Adakah  aku  diintip?  Persoalan  itu  bermain  di  minda  gadis  itu  tetapi  cepat-cepat  dilupakannya.  Sebenarnya  Tengku  Avian  sengaja  mahu  meneka.  Tiba-tiba  sahaja  perkataan  karaoke  muncul  di  fikirannya.  Nuha  Qareena  terus  memapah  lelaki  itu  menuju  ke  sebuah  pusat  pameran  yang  tidak  jauh  dari  situ.  Kebanyakan  pengunjung  sudah  pulang  memandangkan  hari  sudah  semakin  gelap.  Pusat  pameran  itu  juga  berkemungkinan  akan  tutup  beberapa  minit  lagi.
“Awak  nak  minum  apa?  Saya  belanja,”  Nuha  Qareena  mendekati  sebuah  vending  machine  yang  menjual  variasi  minuman  panas.  Sekurang-kurangya  dapatlah  dia  berbudi  sedikit  untuk  lelaki  itu  walaupun  dengan  belanja  minum  minuman  yang  murah  sebagai  tanda  minta  maaf.  Manalah  tahu  Tengku  Avian  tiba-tiba  berubah  fikiran  mahu  memaafkan  kesilapannya.  Namun,  sangkaannya  jauh  meleset.
“Kalau  awak  fikir  belanja  air  tu  boleh  buatkan  saya  maafkan  awak,  jangan  mimpilah,”  sindir  Tengku  Avian  memandang  geram  gadis  yang  sedang  berdiri  di  sebelahnya  itu.  Dahlah  muka  handsome  aku  ni  dia  bedal  lepastu  boleh  pula  dia  buat  aku  ni  tak  ubah  macam  tunggul.  Dah  tu  tak  reti  pula  nak  minta  maaf  kat  orang  yang  lebih  tua  3  tahun  daripada  dia  ni.  Perempuan  pun  sama  ego  juga  macam  lelaki!  Tengku  Avian  hanya  mendiamkan  diri  memandang  suasana  luar  yang  masih  tidak  berhenti  hujan.
Here.”  Hulur  Nuha  Qareena  secawan  Nescafe  panas  kepada  Tengku  Avian  yang  masih  memasamkan  muka.  Dah  macam  cencorot  dah  aku  tengok  mamat  ni.  Lelaki  pun  tahu  merajuk  ke?  Harap-haraplah  aku  tak  dapat  suami  macam  ni.  Tapi  kan,  comel  pula  muka  dia  bila  buat  macam  tu.  Aduh,  kau  ni  Nuha  kejap  A,  kejap  B,  kejap  C.          
“Air  apa  ni?”  Tanya  Tengku  Avian  teragak-agak  mahu  mengambilnya.
“Nescafe  lah,”  Nuha  Qareena  terus  duduk  di  sebelah  lelaki  itu  sambil  menghirup  minuman  panasnya.
Thanks,”  ucap  Tengku  Avian  tidak  memandang  wajah  Nuha  Qareena.  Buruk  sangat  ke  muka  aku  ni  sampai dia  pandang  pun  tak  nak?  Dah  tu  Nescafe  dia  ambil  juga.  Tadi  aku  tengok  macam  ye  je  tak  nak  aku  belanja.  Hish,  sengaja  betul  lah  mamat  ni! Selepas  menghabiskan  minuman  panas  tersebut  Nuha  Qareena  terus  melangkah  masuk  ke  pusat  pameran.  Ketika  itu  pameran  yang  sedang  diadakan  adalah  pameran  alam  misteri  yang  mempamerkan  benda-benda  yang  menakutkan.  Sejak  dibuka  2  hari  yang  lalu,  lebih  7000  orang  pelawat  yang  datang  dari  seluruh  Malaysia  begitu  teruja  mahu  melihat  dari  dekat  bahan-bahan  pameran  tersebut.  Tetapi  tidak  bagi  Nuha  Qareena.  Sememangnya  pameran  sebegini  dia  jarang  pergi  disebabkan  dia  seorang  yang  agak  penakut.
Hey,  don’t  go  too  far.”  Suara  Tengku  Avian  betul-betul  menaikkan  bulu  romanya.  Dadanya  dipegang  menahan  rasa  terkejut.  Kus  semangat!  Nasib  baik  aku  tak  ada  penyakit  lemah  jantung  kalau  tak  dah  lama  aku  kiok  kat  sini.
“Tengku  Avian,  boleh  tak  awak  jangan  terkejutkan  saya?  Saya  ni  muda  lagi  tau.  Karang  saya  meninggal  kat  sini  tak  sempat  pula  saya  nak  kahwin  nanti,  tahu  tak?”  Ujar  Nuha  Qareena  sambil  menggeletar  menahan  takutnya. 
Lelaki  itu  sekadar  tersenyum  sinis. 
Nuha  Qareena  mengelap  peluhnya  yang  sudah  mula  menitik-nitik  ketakutan  menggunakan  kain  panjang  yang  berada  di  sebelahnya  tanpa  sedar.  Sebaik  sahaja  dia  selesai  mengelapnya  ekor  mata  Nuha  Qareena  terpandangkan  beberapa  helai  rambut  hitam  yang  panjangnya  sehingga  ke  pinggang.  Maka,  cepat-cepat  dia  melepaskan  kain  tersebut  seraya  mendongak  sedikit  ke  atas  memandang  makhluk  yang  kelihatan  menyeringai  tersebut.
“Oh  mak  kau  langsuir!!!”  jerit  Nuha  Qareena  kuat  sehingga  menyebabkan  Tengku  Avian  yang  berada  tidak  jauh  dari  situ  bergegas  mendapatkan  gadis  itu. 
“Mak,  tolong!!!”  Suara  Nuha  Qareena  menyapa  telinganya.  Dia  mendapati  gadis  itu  betul-betul  takut  sehingga  mengalirkan  air  mata  berlari  ke  arahnya.  Lelaki  itu  pun  turut  kelam-kabut  melihat  kejadian  sebegitu.
Nuha  Qareena  sungguh  terkejut  sehingga  lengan  Tengku  Avian  turut  dipeluknya  erat  tanpa  disedari.  Lelaki  itu  kemudiannya  mencari-cari  di  manakah  hantu  langsuirnya  dan  mendapati  benda  itu  hanyalah  sebuah  patung.
Tengku  Avian  yang  perasan  Nuha  Qareena  masih  menggigil  ketakutan  memegang  lengannya  itu  serta-merta  melepaskan  tawanya.  Geli  pula  hatinya  melihat  perangai  penakut  gadis  itu.  Tidak  tertahan  apabila  melihat  muka  separuh  hilang  nyawa  milik  Nuha  Qareena. 
“Awak  ni  kan  dah  tahu  penakut  boleh  lagi  duduk  jauh-jauh  dari  saya.  Kan  dah  terserempak  dengan  hantu.  Tahu  pun  nak  jerit  minta  tolong,  ingatkan  berani  sangat  tadi.”  usik  Tengku  Avian  masih  dengan  sisa  tawanya.  Nuha  Qareena  hanya  membuat  muka  simpati.  Sungguh  dia  terkejut  dengan  hantu  langsuir  yang  disangka  betul  itu  tadi.  Buat  malu  satu  keturunan  aje  menjerit  tak  tentu  pasal.  Dah  lah  Tengku  Avian  pun  ada  sekali.  Aduyai.
“Awak  okey  ke?”  tanya  Tengku  Avian  dengan  wajah  risau  apabila  melihat  wajah  gadis  itu  yang  pucat  lesi  dan  jelas  terpancar  rasa  takutnya.  Nuha  Qareena  pantas  mengangguk  seraya  melepaskan  pegangannya  terhadap  Tengku  Avian.  Badannya  tiba-tiba  terasa  seram  sejuk  dan  mula  berasa  tidak  sedap  badan  seperti  mahu  demam. 
Tengku  Avian  yang  sedar  gadis  itu  hanya  mendiamkan  diri  sedari  tadi  terus  memimpinnya  menuju  ke  sebuah  kerusi  panjang.  Dia  hanya  menggeleng  melihat  Nuha  Qareena.  Tak  sangka  pula  sampai  begitu  sekali  teruk  jadinya  hanya  kerana  sebuah  patung  hantu  langsuir  itu  tadi.  Keletah  gadis  itu  tiba-tiba  mengingatkan  Tengku  Avian  terhadap  adiknya  Tahora  Naqisyah  yang  sudah  meninggal  dunia  2  bulan  yang  lalu.  Budak  penakut.  Lebih  kurang  macam  adik  aku  je.  Rasanya  muda  dia  lagi  daripada  Tahora  Naqisyah.  Desis  Tengku  Avian  dalam  hati.
“Ya  Allah,  demam  ke?  Panas  semacam  dah  ni.”  Serius  kedengaran  suara  Tengku  Avian  menyapa  telinga  Nuha  Qareena.  Dahi  gadis  itu  dipegang.  Memang  betul  panas.  Takkanlah  tengok  patung  tu  pun  sampai  boleh  demam  kot?  Minah  ni  lemah  semangat  agaknya.  Nuha  Qareena  tidak  menjawab  bahkan  tubuhnya  menggeletar  tanpa  henti.  Tiba-tiba  lampu  di  pusat  pameran  tersebut  terpadam  dan  kedengaran  guruh  kilat  berbunyi  kuat  menyebabkan  Nuha  Qareena  terkejut  buat  kali  kedua.
“Mak!!!”  Kali  ini  bukan  lengan  lelaki  itu  yang  dipeluknya  tetapi  Tengku  Avian  yang  dipeluk  oleh  Nuha  Qareena.  Tengku  Avian  terkejut  dengan  reaksi  gadis  itu  yang  tiba-tiba.  Nuha  Qareena  sendiri  tidak  sedar  akan  perbuatannya  itu. 
Man...  this  is  way  too  much!  Perlahan-lahan  dia  meleraikan  pelukan  tersebut.  Muka  control  beku  gitu.  Tengku  Avian  masih  dengan  senyuman  yang  tidak  lekang  dari  bibirnya.
Sorry,  tak  sengaja.”  tutur  Nuha  Qareena  rendah.  Wajahnya  masih  lagi  tunduk  memandang  lantai.  The  heck  lah  aku  ni  pun...
Wait  here.  Kejap  lagi  saya  datang  balik,”  potong  Tengku  Avian  seraya  meninggalkan  gadis  itu  berseorangan. 
“Awak  nak  pergi  mana?”  soal  Nuha  Qareena  sedikit  kurang  selesa  ditinggalkan  berseorangan  di  dalam  gelap.  Lebih-lebih  lagi  bahan  pameran  yang  berada  di  hadapannya  kini  merupakan  hantu  jenglot  di  mana  giginya  tajam  dan  matanya  berwarna  merah  terapung  di  dalam  kaca  bahan  pameran.  Hish,  tu  patung  ke  atau  original?  Kalau  patung  takpelah  juga  tapi  kalau  original  mahu  aku  terkencing  kat  sini  nanti.  Wajah  Tengku  Avian  dipandang  sayu  meminta  simpati.  Tolonglah  jangan  tinggalkan  aku  kat  sini!  Jerit  Nuha  Qareena  dalam  hati.
Tengku  Avian  sebenarnya  mahu  cepat-cepat  mengejar  pengawal  keselamatan  yang  bertugas  mengunci  pintu  utama  pusat  pameran  tersebut.  Mungkin  dia  tidak  perasan  bahawa  masih  ada  orang  di  dalam  pusat  pameran  ini.  Namun,  pengawal  keselamatan  tersebut  nampaknya  sudah  menghilangkan  diri.
“Awak  tunggu  kejap.  Saya  nak  check  pintu  depan  tu...  takut  boleh  bukak  ke?  Nanti  bolehlah  kita  keluar.”  Pujuk  Tengku  Avian  seraya  pergi  ke  arah  pintu  utama  tersebut.  Pemegang  pintu  tersebut  digoncang  kuat  tetapi  tidak  terbuka  juga.  Ternyata  pengawal  tersebut  sudah  menguncinya  dari  luar.  Tengku  Avian  cuba  untuk  menjerit  meminta  tolong  namun  bunyi  hujan  yang  semakin  lebat  menenggelamkan  suaranya.  Nampaknya  terpaksalah  dia  bermalam  di  pusat  pameran  ini  buat  sementara  waktu.                       
Mata  Nuha  Qareena  masih  menatap  makhluk  jenglot  yang  terapung  di  dalam  kaca  tersebut.  Matanya  tidak  lepas  sedari  tadi.  Takut  juga  sekiranya  makhluk  itu  tiba-tiba  hidup  kemudian  datang  menerkamnya.  Tak  dapatlah  nanti  dia  menjadi  ibu  kepada  anak-anaknya.  Tak  dapatlah  dia  menjadi  nenek  kepada  cucu-cicitnya  nanti.  Wajah  Tengku  Avian  tiba-tiba  muncul  di  mindanya.  Lelaki  itu  sememangnya  seorang  yang  yang  cukup  prihatin  dan  mengambil  berat  terhadapnya.  Badannya  masih  lagi  menggeletar  sedari  tadi.  Dalam  asyik  memikirkan  semua  itu  Nuha  Qareena  terus  terlelap  di  kerusi  panjang  tersebut. 
Tengku  Avian  yang  sudah  berputus  asa  cuba  membuka  pintu  utama  tersebut  terus  melangkah  semula  ke  arah  Nuha  Qareena  yang  sudah  terlena.  Wajah  gadis  comel  itu  dipandang  lama.  Tercuit  hatinya  apabila  mengenangkan  kejadian  yang  berlaku  sebentar  tadi.  Dari  adegan  hantu  langsuir  sehinggalah  adegan  gadis  itu  memeluknya.  Seperti  nak  tergelak  aje  bila  teringatkan  balik.  Mana  tidaknya  tengah  demam  pun  boleh  lagi  main  peluk-peluk  orang.  Ingat  aku  ni  apa?  Teddy  bear  dia?  Perlahan-lahan  Tengku  Avian  membuka  butang  kemejanya  lalu  diselimutkan  tubuh  gadis  itu. 
“Siapalah  yang  tak  sayang  dengan  perempuan  macam  awak  ni  Nuha  Qareena.  Perangai  awak  yang  kelakar  tu  pun  dah  berjaya  membuatkan  hati  saya  makin  suka  kat  awak.”  Bisik  Tengku  Avian  perlahan  namun  tidak  mungkin  dapat  didengari  oleh  Nuha  Qareena  yang  sudah  pun  dibuai  mimpi  indah.  Dengan  penuh  berhati-hati,  Tengku  Avian  baring  di  sebuah  lagi  kerusi  panjang  tidak  jauh  dari  situ.  Tidak  sampai  beberapa  minit  kemudian  kedua-duanya  sudah  terlena  di  alam  mimpi  masing-masing.       

.................................................................................................................................
     
Jam  sudah  menunjukkan  pukul  10  pagi.  Selepas  sahaja  berjaya  melepaskan  diri  dari  pusat  pameran  tersebut,  Tengku  Avian  sedaya  upaya  mahu  menghantarnya  pulang  ke  rumah.  Walaupun  ditegahnya , lelaki  itu  tetap  berkeras  mahu  menghantarnya.  Bak  kata  Tengku  Avian,  bukan  senang  hendak  menjaga  anak  dara  orang.  Nuha  Qareena  sendiri  berasa  tersentuh  dengan  sikap  prihatin  lelaki  itu.  Susah  nak  faham  perangai  Tengku  Avian  itu  sebenarnya.  Dia  boleh  cepat  melenting  dan  pada  waktu  yang  sama  juga  dia  boleh  menjadi  lelaki  paling  baik  di  dunia. 
Lagipun  siapa  yang  tak  mahu  naik  kereta  mewah.  Sambil  menyelam  tu  kenalah  minum  air  jugak  kan?  Sekarang  ni  Nuha  Qareena  benar-benar  buntu  mahu  menjelaskan  kepada  ibu  bapanya.  Dia  sudah  seperti  cacing  kepanasan  menunggu  di  depan  rumah  sejak  tadi.  Kejap  dia  duduk,  kejap  dia  berdiri.  Kemudian  gadis  itu  mundar-mandir  di  depan  rumah  itu  tanpa  arah  tujuan.  Perutnya  kini  sudah  berbunyi.  Bayangkan  sejak  malam  semalam  dia  tidak  makan.  Bila  memikirkan  bau  mee  goreng  kegemarannya  yang  sedang  dimasak  oleh  maknya  di  dapur  membuatkan  langkah  kakinya  cepat-cepat  masuk  ke  dalam  rumah  tanpa  sedar.  Perasaan  lapar  betul-betul  menguasai  segala-galanya.
“Hah,  kaklong!  Semalam  pergi  mana?  Pagi  baru  nak  balik  ni,”  sergah  Hajah  Esyah  sambil  mengelap  pinggan  di  dapur.  Haji  Sharif  yang  sedang  leka  membaca  surat  khabar  serta-merta  menghentikan  pembacaannya.  Nuha  Qareena  hanya  tersengih  menampakkan  barisan  giginya  yang  putih.  Otaknya  mula  ligat  mencari  idea.
“Asal  diam  je  ni?  Satu  rumah  ni  dah  risau  pasal  kaklong  dari  semalam  tau.  Call  handphone  tak  angkat.  Tanya  dak  Atirah  tu  pun  dia  kata  kaklong  hilang.  Apa  yang  dah  jadi  semalam?”  Bebel  Haji  Sharif  sambil  memandang  wajah  anak  sulungnya  itu.  Mentang-mentang  dah  habis  finals  siang  dan  malam  tak  dapat  nak  bezakan  lagi.
Come  on,  Nuha.  Perah  aje  lah  idea  pape  pun!
“Emm...  semalam  kaklong  keluar  jumpa  kawan  kejap.  Nak  tengok  Tasha.  Dia  sakit  perut  katanya.  Mungkin  keracunan  makanan.  Ingat  nak  tolong  bawa  dia  ke  klinik  terus.  Lagipun  semalam  hujan  lebat,  kan?  Tu  yang  dia  ajak  tidur  sekali.”  Nuha  Qareena  sempat  mengerling  sekilas  pada  Hajah  Esyah  yang  sudah  mengerutkan  dahi.  Emaknya  itu  bagaikan  sedang  memikirkan  sesuatu.
Jangan-jangan  dia  tahu  yang  aku  tipu  tak?  Mampus.  Gerutunya  di  dalam  hati.  Hajah  Esyah  memandangnya  tanpa  berkelip.  Gaya  macam  nak  hypnotize  aje  aku  tengok.
“Semalam  tak  silap  mak  terjumpa  dia  kat  shopping  mall  dengan  Mak  Wah.  Mak  tengok  sihat  aje  dia.  Petang  tu  diorang  siap  pergi  senamrobik  lagi.  Kan  bang?”  Hajah  Esyah  tiba-tiba  bersuara.  Suaminya  hanya  mengangguk  setuju.  Masing-masing  memandang  anak  dara  mereka  yang  sudah  gelisah  sungguh  waktu  itu.  Setia  betul  mak  bapak  aku  menunggu  penjelasan  yang  sebenarnya. 
Nuha  Qareena  serba  tidak  kena.  Sekejap  dia  menggaru  kepalanya  yang  tidak  gatal.  
“Cakap  betul-betul. Semalam  kaklong  bukan  pergi  rumah  Tasha  kan?”  soal  Haji  Sharif  dengan  muka  tegang.  Nuha  Qareena  sudah  tidak  keruan  dibuatnya.  Takkan  nak  cerita  yang  aku  tertidur  dekat  pameran  dengan  Tengku  Avian?  Kalau  aku  cerita  karang  diorang  fikir  benda  lain  pula  nanti.  Walaupun  pada  hakikatnya  aku  dengan  mamat  tu  tak  buat  apa-apa  pun.  Argghh!  Goreng  ajelah  kut.  
“Ayah  tanya  ni,  kaklong  pergi  mana  semalam?”  Gadis  itu  menggigit  bibir  seraya  bergerak  mendekati  Haji  Syarif.  Wajah  ayahnya  dipandang  sekilas.
“Semalam  kaklong  tertidur  dekat  pusat  pameran  kat  Taman  Saujana.  Masuk-masuk  je  dah  terkunci.  Sebab  tu  kaklong  ingat  nak  tidur  situ  aje,  ayah.”  Lancar  Nuha  Qareena  menerangkannya.  Hajah  Esyah  dan  suaminya  sudah  terkejut  mendengar  jawapan  dari  mulut  anak  gadis  mereka  itu.
“Dah  tahu  terkunci  kenapa  tak  reti  nak  call  rumah,  long?  Boleh  juga  kitorang  tolong  apa  yang  patut.  Ni  tak,  mak  ayah  nak  makan  pun  takde  selera  tau  asyik  memikirkan  pasal  kaklong.  Kaklong  ni  kan  sengaja  je nak  buat  mak  ayah  risau  tau,”  bebel  Hajah  Esyah  sambil  mencekak  pinggang.  Wajahnya  jelas  menunjukkan  riak  kerisauan.
“Alaa...  mak.  Bateri  handphone  habis  lah  masa  tu.  Kalau  tak  dah  lama  dah  kaklong  call.  Bukan  setakat  call  rumah,  balai  bomba  depan  ni  pun  kaklong  call  sekali  tahu  tak?”  balas  Nuha  Qareena  sudah  kembali  dengan  sikap  keanak-anakannya.  Hajah  Esyah  sudah  menggeleng  mendengarnya.
“Eh,  berani  pula  kaklong  tidur  dalam  gelap.  Tak  silap  masa  tu  tengah  buat  pameran  langsuir  kan?”  ujar  Haji  Sharif  sambil  mengerling  sekilas  Nuha  Qareena  yang  sememangnya  penakut  sedari  kecil  itu.  Sengaja  mahu  menyakat  anaknya  itu.
“Hii...  ayah!  Janganlah  nak  sebut-sebut  langsuir.  Kaklong  seramlah,  tahu  tak?  Macam  lah  tak  tahu  kaklong  ni  lemah  semangat  benda-benda  macam  tu.  Kaklong  tidur  ada  temanlah.  Sebab  tulah  kurang  sedikit  takutnya.”  Sedar  sahaja  menyebutnya  Nuha  Qareena  cepat-cepat  menutup  mulutnya  yang  comel. 
Padan  dengan  muka  aku.  Detik  hatinya  kesal.  Dia  perasan  bebola  mata  mak  dan  ayahnya  sudah  kembali  terarah  kepadanya. 
 “Teman?  Siapa  pula  yang  temankan,  long?”  Hajah  Esyah  sudah  menggaru  dagu.  Haji  Sharif  sendiri  masih  terkebil-kebil  mahu  mendengar  penjelasan  anaknya  itu.
“Kawan.”  Nuha  Qareena  menjawab  sepatah.
“Kawan?  Siapa  pula?”  soal  Haji  Sharif  pula  inginkan  kepastian.  Wajah  anak  gadisnya  itu  direnung.  Masih  tiada  jawapan.  Tahap  kesabarannya  sudah  makin  menipis  melihatkan  Nuha  Qareena  masih  diam  membisu.  Ni  mesti  bukan  kawan  perempuan  kalau  tak  kenapa  susah  sangat  nak  sebut?  Nuha  Qareena  sendiri  tidak  berani  mahu  menentang  mata  dengan  ayahnya  itu.   
“Kenapa  susah  sangat  nak  cakap?  Kau  tidur  dengan  orang  jantan  ke?”  Keras  kedengaran  suara  Haji  Sharif  ketika  itu.  Terperanjat  Nuha  Qareena  mendengarnya  tetapi  dia  bijak  menyembunyikan  perubahan  riak  wajah.  Hush,  agak-agak  lah  panggil  Tengku  Avian  aku  jantan  pun.  Eh,  tapi  okay  apa?  Jantan  bunyi  dia  macam  macho  sedikit.  Desis  hatinya  lucu.  Perlahan-lahan  kepalanya  dianggukkan.  Mak  dan  ayahnya  makin  terkejut  melihat  jawapan  anak  mereka  itu.
“Tapi  kaklong  dengan  dia  tak  buat  apa-apa  pun.  Kitorang  tidur  jauh,  ayah.  Kaklong  tahu  dia  takkan  usik  kaklong.  Lagipun  dia  terperangkap  sekali  dalam  pusat  pameran  tu.  Dah  takde  tempat  lain  lagi  dia  nak  tidur.”  Panjang  lebar  Nuha  Qareena  menjelaskannya.  Wajahnya  jelas  mengharapkan  mak  ayahnya  memahami  keadaan  yang  dialaminya  itu. 
Haji  Sharif  sudah  tidak  terkata  apa-apa  lagi.  Hajah  Esyah  hanya  kelu  sambil  menjeling  memandang  muka  suaminya  itu.  Diraup  muka  melepaskan  perasaan  lega.  Dia  percaya  anaknya  itu  takkan  buat  benda  tidak  bermoral  tetapi  jika  difikirkan  lelaki  itu  memang  dia  tidak  percaya.  Lelaki  zaman  sekarang  ni  bukannya  boleh  ikut  sangat.  Sedangkan  ustaz  yang  mengajar  di  sekolah  agama  pun  rupa-rupanya  perogol  bersiri  apatah  lagi  orang  biasa.  Tetapi  berdasarkan  cerita  anaknya  itu  dia  mula  menerima  bahawa  lelaki  yang  menemaninya  itu  seorang  yang  bertanggungjawab  terhadap  anak  gadisnya  itu.  Lagipun  melihatkan  keadaan  anknya  itu  seperti  tidak  diapa-apakan.  Teringin  pula  dia  mengetahui  siapakah  gerangan  lelaki  itu.
“Lelaki  mana?  Teringin  pula  ayah  nak  tahu  siapa  orangnya.”  soal  Haji  Sharif.  Nuha  Qareena  hanya  menarik  nafas  sebelum  berdehem  beberapa  kali.  Seperti  sedang  menunggu  keputusan  SPM  sahaja  suasananya.
“Alaaa  yang  tu....”  Jawab  Nuha  Qareena  teragak-agak.  Masing-masing  masih  tercengang  dengan  perkara  tersebut.
“Iyelah,  siapa?”
“Yang  selalu  keluar  kat  tv  tu.”
“Yang  selalu  keluar  kat  tv  ramai,  long.  Tapi  yang  mana  satu?  Handsome  ke  dia?”  soal  Hajah  Esyah  pula  tidak  sabar.
“Yang  mak  selalu  kata  dia  handsome  gila  tu  lah...”
“Oh,  yang  handsome  tu  ke?  George  Clooney?”
Nuha  Qareena  sudah  menepuk  dahi.
“Ish,  apa  lah  mak  ni.  Orang  tak  mainlah  guys  zaman  60an.”   
“Habis  tu  Josh  Henderson?”  Haji  Sharif  sudah  memicit  dahi  melihat  keterujaan  isterinya  itu.
“Tak,  lagi  handsome  dari  tu.”
“Tom  Cruise!  Oh  my!  Mak  macam  nak  pengsan  tengok  dia.”  Hajah  Esyah  sudah  menepuk-nepuk  pipinya.
“Bukan,  bukan.  Mata  dia  yang  warna  grey  tu.  Mak  mesti  ingat.”
“Hmm,  Chace  Crawford?”
“Muka  dia  ada  mirip  Zayn  Malik.”
“Richard  Ayala  ke?”
“Orang  Melayu.”
“Tengku  Avian?”
Yes,  tepat  sekali.”
“Anak  Tengku  Zarif?!”  soal  Hajah  Esyah  penuh  rasa  teruja  yang  tidak  dapat  diselindung  lagi.  Biji  matanya  semakin  membulat  apabila  melihat  Nuha  Qareena  menganggukkan  kepala.
“Apa?!  Kau  tidur  dengan  Tengku  Avian?!”  jerit  Haji  Sharif  lebih  kurang  sama  keterujaannya  seperti  Hajah  Esyah.  Dia  sudah  bangun  daripada  duduknya.  Surat  khabar  yang  sudah  jatuh  berderai  itu  dibiarkan.  Masing-masing  tidak  sedar  betapa  besarnya  saiz  mata  yang  dapat  dilihat  pada  waktu  itu.  Nuha  Qareena  sendiri  berasa  sedikit  kagum  melihat  reaksi  orang  tuanya  itu  lebih-lebih  lagi  saiz  bebola  mata  mereka  yang  berlainan  daripada  biasa.  Tidak  sampai  beberapa  saat,  dahi  Hajah  Esyah  sudah  mahu  mencium  lantai. 
“Ya  Allah!  Mak!!!”       




No comments: