navi

h





Double A Ku 18







“Kami  baru  nak  pergi  lunch  luar  ni  mama.  Jomlah  ikut  sekali  sebab  Avian  plan  nak  singgah  Setia  Alam  kejap.”  Tengku  Avian  menarik  tangan  Datin  Zulaikha  yang  masih  mendiamkan  diri.  Mamanya  itu  hanya  mencebik  seraya  menjeling  sekilas  wajah  menantunya,  Nuha  Qareena.  Kalau  ada  perempuan  tu,  tak  ada  maknanya  aku  nak  ikut  sekali.  Detik  hatinya  meluat.
“Eh,  okay  juga  tu.  Mak  Nah  pun  ingat  nak  cari  baju  baru  untuk  anak  Mak  Nah  kat  kampung  tu.  Kasihan  dia  dari  bulan  lepas  asyik  merengek  nakkan  baju  baru.”  Beritahu  Mak  Nah  lantas  memandang  wajah  Datin  Zulaikha.  Wanita  itu  hanya  menjeling  sebelum  mengangguk  setuju.
“Tapi  pastikan  balik  sebelum  maghrib.  Saya  nak  minta  tolong  Mak  Nah  untuk  jamuan  malam  esok.”  Datin  Zulaikha  bernada  tegas.  Matanya  masih  ke  arah  majalah  Wanita  di  tangan.  Sedikit  pun  tidak  memandang  wajah  dua  orang  manusia  yang  berdiri  di  hadapannya.  Nuha  Qareena  hanya  mendiamkan  diri.  Tahu-tahu  sahajalah  mak  mertuanya  itu  membenci  dirinya.
“Avian,  Mak  Nah  pergi  tukar  baju  dululah  ya.”  Ujar  Mak  Nah  sambil  bergegas  menuju  ke  biliknya.  Tengku  Avian  sekadar  mengangguk.  Wajah  mamanya  dipandang  sekali  lagi.
Are  sure,  ma?  Selalunya  bab-bab  macam  ni  mama  laju  je  nak  mengikut.  Hari  ni  tak  pula?  Angin  dah  beralih  ke?”  Getus  Tengku  Avian.  Dia  sudah  tersenyum  meleret  melihat  muka  mamanya  yang  bertukar  masam.  Sebenarnya  dia  sendiri  tahu  bahawa  mamanya  itu  tidak  sukakan  Nuha  Qareena.  Tapi,  hatinya  kuat  mengatakan  suatu  hari  nanti,  kebencian  mamanya  itu  akan  hilang  dek  lembut  kasih  dan  tulusnya  hati  milik  isterinya.  Cuma,  perlu  tunggu  masanya  sahaja.
“Mama,  kami  pergi  dulu.  InsyaAllah  lepas  asar  nanti  kami  balik  ya.  Mari,  Mak  Nah.”  Nuha  Qareena  terus  menarik  tangan  Mak  Nah  yang  masih  terangguk-angguk  mengiyakan.  Mata  Datin  Zulaikha  menyorot  tubuh  ketiga-tiga  manusia  itu.
“Oh,  Mak  Nah  ada...  suami  awak  ni  tinggalkan  macam  tu  aje  ya  cik  Nuha  Qareena?”  sengaja  dia  mahu  mengusik  isterinya  itu.  Kunci  kereta  dicapai  dari  meja  depan  televisyen.
“Mana  adalah,  abang  ni  pun.”  suara  lunak  milik  Nuha  Qareena  itu  begitu  menyakitkan  telinga  Datin  Zulaikha  apabila  mendengarnya.  Perit  hatinya  melihat  kemesraan  menantunya  yang  hanya  mahukan  harta  milik  keluarganya  itu. 
“Raihanah,  mereka  dah  pergi.”  Telefon  terus  dimatikan.  Pelannya  untuk  menghapuskan  gadis  itu  pasti  akan  berjaya  dengan  bantuan  dua  lagi  manusia  berhatikan  binatang.  Mana  mungkin  aku  akan  biarkan  perempuan  tu  hidup  senang.  Tak  padan  dengan  keluarga  miskin.  Kau  tunggulah  nasib  kau  nanti,  Nuha!  Hatinya  menggerutu  benci.

......................................................................................................................................................

“Hari  ni  biar  abang  belanja.  Mak  Nah  nak  makan  apa  pun  Avian  belanja  ya.  Duit  tu  simpan  ajelah  buat  sakit  pening  Mak  Nah  nanti.”  tegur  Tengku  Avian  seraya  memasuki  restoran  Pizzahut  berhampiran. 
“Terima  kasih  Avian.  Mak  Nah  tak  tahu  nak  balas  macam  mana.  Moga  Allah  sahaja  yang  akan  balas  budi  baik  Avian.”  Ujar  Mak  Nah  sambil  memeluk  majikannya  yang  sudah  dianggap  seperti  anak  sendiri  itu.  Bukan  selalu  dia  dapat  keluar  bersama  lelaki  itu  memandangkan  dia  sentiasa  sibuk  dengan  urusan  kerjanya.  Tetapi,  hari  ini  dia  betul-betul  rasa  bersyukur  dengan  jasa  Tengku  Avian.
It’s  nothing  lah,  Mak  Nah.  Avian  bukannya  apa,  Avian  pun  dah  anggap  Mak  Nah  macam  mak  Avian  sendiri.  Tak  kisah  pun  kalau  setakat  nak  berbelanja  beli  baju  untuk  anak  Mak  Nah  tu.  Sekali  sekala  apa  salahnya,  kan?”  Balas  Tengku  Avian  sambil  tersenyum  gembira.  Mak  Nah  memang  sangat  memahaminya  disebabkan  wanita  itu  lah  yang  menjaganya  sedari  kecil  apabila  mamanya  tiada  di  rumah.  Rasa  sayangnya  memang  tidak  boleh  dipertikaikan  lagi  terhadap  wanita  tua  itu.
Jom,  Avian  belanja  makanlah  hari  ni.”  Pelawa  Tengku  Avian  seraya  bersama-sama  memasuki  restoran  tersebut.
“Abang,  Nuha  nak  pergi  toilet  ni.  Kejap  lagi  Nuha  datang  balik.”  Beritahu  isterinya.  Tangan  milik  Nuha  terus  dicapainya.
“Berani  pula  nak  pergi  sorang-sorang  cik  adik  ni.  Meh  lah  abang  temankan  sekali.”  Getus  Tengku  Avian  geram  melihat  sikap  berani  isterinya.  Kalau  ada  apa-apa  terjadi  nanti  dia  juga  yang  susah.
I’m  fineToilet  kan  depan  tu  je,  bang.”  Dalih  Nuha  Qareena  sambil  membuat  muka  comelnya.  Caring  juga  kau  kat  aku  ya.  Hish,  memanglah  caring  dah  dia  suami  kau. 
“Sayang,  tandas  sana  tu  sunyi  lah.  Abang  tahulah  area  sini  sebab  shopping  mall  ni  baru  siap.  Orang  pun  masih  tak  ramai  yang  datang.  Kalau  wife  abang  hilang  nanti,  tak  pasal-pasal  kena  cari  spare  pula.”  Sengaja  Tengku  Avian  menekan  perkataan  spare  tersebut.  Nuha  Qareena  yang  mendengarnya  lantas  menampar  lengan  suaminya  itu.  Geram  pula  dia  tiba-tiba.  Ada  hati  nak  menggantikan  aku  ya! 
“Lagi-lagi  nak  cari  spare  yang  suka  naik  tangan  ni.  Alamatnya  sampai  ke  tua  lah  abang  tak  jumpa-jumpa  agaknya.”  Tengku  Avian  masih  dengan  usikannya.  Pecah  tawanya  melihat  muka  terkejut  Nuha  Qareena.  Kan  betul!
Don’t  joke  me  around,  abang.”  laju  sahaja  tangan  Nuha  Qareena  mencubit  lengan  suaminya  itu.  Dia  betul-betul  naik  darah  mendengarnya.  Bukan  apa,  baru  kahwin  sebulan  dah  ada  hati  nak  cari  yang  baru.  Ini  sudah  melampau!
“Okay,  okay...  sayang  baik-baik  sikit.  Don’t  talk  to  strangers.  Call  me  if  you  need  anything.  I’ll  be  there.”  Beritahu  Tengku  Avian  seraya  melepaskan  pegangan  tangannya. 
“Nuha,  kami  masuk  dulu  tau.  Jalan  tu  baik-baik.”  Nasihat  Mak  Nah  yang  masih  di  sebelah.  Takut  juga  dia  kalau  terjadi  apa-apa  terhadap  gadis  itu.  Tengku  Avian  tu  bukan  senang  nak  cari  pengganti. 
Alright.”  Balas  Nuha  Qareena  sambil  melangkah  menuju  ke  toilet  di  hadapan.  Tengku  Avian  hanya  memerhatikan  gerak-geri  isterinya  itu  sehingga  hilang  dari  pandangan.  Niatnya  mahu  terus  memasuki  restoran  tersebut  bersama  Mak  Nah  yang  sudah  pun  duduk  di  kerusi  tetapi  kelibat  dua  lelaki  tegap  berjaket  hitam  menarik  perhatiannya.  Matanya  menyorot  apabila  lelaki  yang  mencurigakan  itu  masuk  ke  lorong  bahagian  toilet  tersebut.
“Mak  Nah,  tolong  tunggu  kat  dalam  kedai.  Avian  nak  singgah  toilet  kejap.”  Ujar  Tengku  Avian  sambil  melangkah  laju  menuju  ke  toilet  tersebut.                
“Haa,  baiklah  Avian.”  Mak  Nah  hanya  menggelengkan  kepala.  Tu  dah  kenapa  pula  tu?  Ada  benda  yang  tak  kena  ke?
Tengku  Avian  bersembunyi  di  sebalik  tembok  berdekatan.  Sesekali  tubuh  dua  lelaki  tersebut  dipandang  sekilas.  Risau  juga  sekiranya  penjahat-penjahat  itu  mengetahui  kehadirannya.  Di  kawasan  ni  tak  silap  hanya  Nuha  Qareena  sahaja  yang  lalu.  Pengunjung  kebanyakannya  tidak  ramai  yang  menggunakan  tandas  awam  ini  disebabkan  terlalu  sunyi.  Tetapi  disebabkan  ianya  dekat  dengan  restoran  tersebut,  isterinya  itu  mengambil  keputusan  untuk  pergi  ke  sini  sahaja.
Selepas  beberapa  minit,  lelaki-lelaki  itu  masih  berdiri  di  depan  tandas  perempuan  seperti  menunggu  seseorang.  Tengku  Avian  sudah  tidak  sedap  hati  melihatnya.  Apa  pula  yang  penjahat  tu  mahukan?  Selalunya,  Nuha  Qareena  tidak  suka  memakai  barang  kemas  di  luar  rumah.  Beg  tangan  isterinya  pula  berada  pada  Mak  Nah.  Takkanlah... 
Salah  seorang  daripada  mereka  yang  bertubuh  pendek  sedang  memegang  botol  dengan  sehelai  tuala  yang  dilipat-lipat.  Manakala,  seorang  lagi  membawa  sebilah  pisau  rambo  yang  disembunyi  di  poket  seluar  belakangnya.  Matanya  serta-merta  membulat  apabila  ternampak  isterinya  itu  sudah  mahu  keluar  dari  toilet  tersebut.   
“Eh?”  Nuha  Qareena  sedikit  terkejut  apabila  terpandangkan  dua  lelaki  betubuh  besar  sedang  berdiri  di  hadapannya.  Serta  merta  dadanya  dipegang.  Dari  ekor  matanya,  mereka  kelihatan  begitu  mencurigakan.  Cepat-cepat  dia  melangkah  laju  keluar  dari  lorong  sunyi  tersebut.  Namun,  perjalanannya  terhenti  apabila  lelaki  bertubuh  tinggi  itu  secara  tiba-tiba  mengacukan  pisau  ke  lehernya.  Muka  Nuha  Qareena  berubah  pucat  lesi.
Woah,  this  is  not  a  good  sign!
“Jangan  gerak.  Bagi  semua  duit  dan  barang  berharga  yang  kau  ada.  Sekarang!”  gertak  lelaki  itu  tidak  lepas-lepas  mengacukan  pisau  tajam. 
“Kalau  aku  tak  nak?”  gadis  itu  dengan  beraninya  bersuara.  Tangannya  sedikit  menggeletar  menahan  takut.  Tengku  Avian  yang  masih  berada  di  sebalik  tembok  terkejut  mendengar  kata-kata  yang  berani  dilontarkan  isterinya  itu.  Biar  betik  minah  ni...  Kau  nak  cari  nahas  ke  apa?  Tengku  Avian  menggigit  bibir. 
“Hei,  kau  jangan  berani  nak  cabar  kitorang.  Kau  nampak  apa  yang  dia  pegang  ni?  Jangan  menyesal  kalau  benda  ni  dah  terpacak  kat  perut  kau.”  Suara  lelaki  bertubuh  pendek  itu  berbaur  ugutan.  Nuha  Qareena  sudah  menyeluk  poket  belakangnya  bagi  mendapatkan  spray  black  peppernya.  Kalau  kena,  memang  sedap  lah.  Ala-ala  makan  daging  masak  black  pepper  gitu.  Melihatkan  gadis  itu  masih  dengan  muka  separuh  beraninya  dan  tidak  mengeluarkan  apa-apa  barang  berharga  membuatkan  penjahat  itu  naik  darah.
“Degil  betul  lah  perempuan  ni!”  lelaki  pendek  itu  pantas  menerkam  ke  arahnya.  Nuha  Qarena  terus  menundukkan  badan  sebelum  dengan  tangkas  dia  menghentak  kepala  lelaki  itu  dengan  kepala.  Berdesing  sungguh  rasanya  apabila  kepala  berlaga  bersama  kepala. 
Aduh!  Lelaki  ketot  ni  kepala  simen  ke  apa?  Boleh  berlekuk  dibuatnya  kepala  aku  ni!          
Tanpa  buang  masa  terus  gadis  itu  menarik  leher  lelaki  itu  ke  bawah  seraya  dihentaknya  berkali-kali  perut  penjahat  itu  sekuat  hati  menggunakan  lututnya.  Tersembur  darah  dari  mulut  penjahat  itu.  Kali  ini  lututnya  pula  berasa  sengal.  Tengku  Avian  yang  sudah  ternganga  itu  tidak  dapat  mengelipkan  matanya.  Perempuan  yang  aku  kahwin  ni  terpengaruh  dengan  Charlie’s  Angel  ke  apa?        
Tak  cukup  dengan  itu,  kaki  Nuha  Qareena  pula  memainkan  peranan.  Dengan  sekuat  tenaga  dia  menendang  celah  kelangkang  penjahat  tersebut  yang  sudah  tertunduk  menahan  sakit.  Menyeringai  mengalahkan  pontianak  lelaki  itu  dibuatnya. 
“Mak  oi!!!” 
Langkah  terakhir  disempurnakan.  Nuha  Qareena  terus  berpusing  lalu  kakinya  cantik  menendang  tepat-tepat  ke  arah  muka  penjahat  pendek  itu. 
“Ambil  kau!!!”  Jatuh  terlentang  lelaki  pendek  itu  bersama  botol  berisi  cecair  chloroform  yang  dibawanya.  Bau  kuat  dari  botol  yang  pecah  tersebut  membuatkan  Nuha  Qareena  sedikit  pening.  Penjahat  yang  satu  lagi  masih  tidak  bergerak  sedari  tadi.  Lelaki  itu  sebenarnya  terpaku  melihat  ketangkasan  gadis  muda  di  hadapannya  itu.  Tengku  Avian  semakin  melopong  apabila  penjahat  itu  sudah  pun  rebah  ke  bumi  menahan  kesakitan  yang  teramat  sangat. 
Namun  penjahat  itu  yang  masih  tidak  berpuas  hati  lalu  menerkamnya  dengan  pisau  membuatkan  Nuha  Qareena  serta  merta  mengelak  serangan  tersebut.  Gadis  itu  dengan  pantas  menyembur  spray  buatan  sendiri  itu  ke  arah  matanya.  Tengku  Avian  terus  menendang  dari  belakang  sehingga  jatuh  terjelepok  lelaki  itu  ke  lantai.  Terdengar  suara  erangan  penjahat  itu.  Senyuman  terus  terukir  di  bibir  Nuha  Qareena  seraya  menaikkan  ibu  jarinya.
“Nuha,  are  you  okay?  Ada  cedera  mana-mana  tak?”  tanya  Tengku  Avian  sambil  memegang  muka  Nuha  Qareena.  Riak  wajahnya  betul-betul  risau  melihat  isterinya  itu.  
“Saya  okay.  Abang  janganlah  risau.”  Nuha  Qareena  tersenyum  manis  melihat  sikap  mengambil  berat  suaminya  itu.  Tiba-tiba  touching  tak   bertempat.                   
Next  time  abang  tak  benarkan awak  pergi  sorang-sorang  lagi,  faham?  Abang  dah  kata  dah  tempat  sunyi  macam  ni  bahaya.  Orang  nak  temankan  pun  jual  mahal.  Sekarang  tengok  siapa  yang  susah?”  Tutur  Tengku  Avian  geram  seraya  menatap  penuh  kasih  wajah  isterinya  itu.  Nuha  Qareena  sudah  ketawa  melihat  sikap  suaminya  yang  terlalu  risau  itu.  Makin  handsome  pula  bila  tengok  dia  marah.
I'm  sorry.  Saya  promise  tak  buat  lagi.”  Nuha  Qareena  masih  dengan  senyuman  segaris.  Serta-merta  jari  kelingkingnya  ditautkan  dengan  jari  kelingking  Tengku  Avian  menunjukkan  dia  berjanji  tidak  mengulanginya  lagi.
“Betul  ni?”  soal  Tengku  Avian  meminta  kepastian.  Rasa  sedikit  lega  apabila  isterinya  itu  menurut  kehendaknya. 
“Betul.”  Senyuman  Nuha  Qareena  semakin  melebar.  
“Hiyarghh!!!”  Pecah  suara  garau  lelaki  menjerit  dari  belakang  Nuha  Qareena.  Terjerit  gadis  itu  dibuatnya  namun  sepantas  itu  juga  Tengku  Avian  sempat  menghadang  serangan  pisau  itu  dengan  tangan  kiri.
ZAPP!
Darah  merah  sudah  mengalir  keluar  dari  lengan  kiri  dan  bahu  Tengku  Avian.  Nuha  Qareena  seperti  mahu  pitam  sebaik  sahaja  melihat  darah  yang  banyak  itu.  Kemarahan  Tengku  Avian  semakin  memuncak  apabila  penjahat  itu  masih  tidak  berpuas  hati. 
“Kau  ni  memang  kacau  daun  betul  lah.  Time-time  macam  ni  lah  kau  nak  potong  line  kan?”  Dengan  kaedah  kidung  kiri  yang  pernah  dipelajari  semasa  di  sekolah  dahulu,  terus  dia  menangkap  pergelangan  tangan  lelaki  itu  lalu  dipulasnya  sekuat  hati.  Pisau  rambo  yang  dipegang  terus  terjatuh  lalu  Tengku  Avian  menyepak  pisau  itu  ke  tepi.  Dengan  itu,  dia  terus  menekan  badan  penjahat  itu  ke  lantai.  Serentak  itu  penumbuknya  singgah  di  tepi  mukanya.  
Manakala  penjahat  ketot  tersebut  sudah  pun  bangun  lalu  menyerangnya  dari  posisi  belakang.  Dengan  pantas  Tengku  Avian  mengelak  lantas  menendang  perut  penjahat  tersebut  buat  kali  keempat  selepas  ditendang  isterinya  sebentar  tadi.  Puas  hatinya  apabila  melihat  mereka  sudah  mengadoi  kesakitan.
“Siapa  yang  upah  korang?  Beritahu  aku  kalau  tak  pecah  muka  korang  aku  kerjakan!”  jerit  Tengku  Avian  seraya  mengugut.  Sempat  lagi  dia  memijak  belakang  badan  penjahat  ketot  tersebut.  Masing-masing  masih  diam  tidak  berani  bersuara.
“Beritahu  aku  siapa?!”  kolar  jaket  penjahat  itu  ditariknya  sebelum  sebiji  lagi  penumbuk  singgah  di  mukanya.  Jelas  kesan  lebam  di  wajah  lelaki  itu.  Hidungnya  pula  sudah  mengalirkan  darah  merah.
“Nanti!  Nanti!  Aku  beritahu  kau  siapa  dalangnya.”  Tutur  lelaki  itu  gerun  melihat  wajah  bengis  Tengku  Avian.  Deruan  nafas  lelaki  itu  sudah  tidak  menentu  ritmanya.
“Yang  aku  tahu,  nama  dia  Rai...”  beritahunya  sambil  mengelap  darah  dari  hidung.  Mendengarkan  nama  itu,  kolar  jaket  lelaki  itu  terus  dilepaskan  kasar.  Sakit  sungguh  hatinya.  Sanggup  perempuan  itu  berbuat  sebegini  hanya  semata-mata  mahu  mendapatkan  cintanya?  Apa  minah  tu  dah  tergila-gilakan  aku  sangat  ke?
“Arghh!”  teriak  Tengku  Avian  apabila  lengan  dan  bahunya  sudah  berdenyut-denyut  menahan  kesakitan.  Perit  betul  rasanya  apabila  dipegang.
“Abang!  Jom  pergi  hospital.  Cepatlah,  darah  dah  banyak  keluar  tu.”  Nuha  Qareena  terus  mengangkat  lengan  suaminya  lalu  diletakkan  ke  belakang  lehernya.  Tengku  Avian  berpaling  merenung  wajah  isterinya  itu.  Dia  mengeluh  perlahan.  Berasa  kasihan  dengan  nasib  yang  menimpa  gadis  itu  sejak  dia  berkahwin  dengannya.  Why  should  people  hate  such  a  kind  person  as  an  angel  like  you,  sayang?  Why?

......................................................................................................................................................           
               
Nuha  Qareena  melipat  telekung  setelah  selesai  solat  Isyak.  Dia  bangun  lalu  meletakkan  sejadah  di  dalam  almari.  Hidungnya  dapat  menangkap  bau  minyak  cap  kapak.  Lampu  tidur  yang  terpasang  cukup  untuk  membenarkannya  melihat  sekujur  tubuh  yang  terbaring  lena  di  atas  katil  bersaiz  king  itu.  Nuha  Qareena  menapak  perlahan  menghampiri  tubuh  Tengku  Avian  yang  hanya  memakai  baju  tanpa  lengan  dan  berseluar  track.
Perlahan-lahan  Nuha  Qareena  duduk  di  birai  katil.  Bimbang  sekiranya  lelaki  itu  terjaga.  Matanya  meneliti  wajah  milik  Tengku  Avian.  Pelipisnya  ditampal  koyok.  Sakit  kepala  dan  pening  barangkali.  Bahu  kirinya  yang  terdedah  jelas  kesan  jahitan  yang  baru  dijahit.  Manakala  lengannya  yang  terkoyak  itu  sudah  pun  berbalut.  Nuha  Qareena  terus  menarik  comforter  tebal  berwarna  biru  laut  dari  hujung  kaki  hingga  menutupi  dada  suaminya  itu.
Gadis  itu  mengalihkan  pandangan  pada  wajah  Tengku  Avian  yang  lena  tak  berkocak  riaknya.  Sejuk  sungguh  hatinya  apabila  melihat  wajah  suaminya  itu.  Terasa  senyuman  menarik  pinggir  bibir  Nuha  Qareena.  Head  over  heels?  What  a  line!
Perlahan  jari-jemarinya  lembut  menyentuh  dahi  Tengku  Avian.  Merasa  jika  ada  rasa  panas  pada  badan  lelaki  itu.  Diselaknya  rambut  depan  yang  jatuh  menutupi  dahi.  Panas.  Lalu  jemarinya  berlari  pula  ke  bahunya  yang  berjahit.  Disentuhnya  lembut. 
Tiba-tiba  Tengku  Avian  bergerak  mengalih  letak  kepalanya.  Nuha  Qareena  tergamam.  Bimbang  jika  lelaki  itu  tersedar.  Namun,  mujurlah  tidur  Tengku  Avian  tidak  terganggu.  Nuha  Qareena  hanya  menghela  nafas  lega.  





No comments: