navi

h





Double A Ku 23






Akmal  tersungkur  dan  bibirnya  sempat  mengucup  bumi  tanpa  rela.  Beg  sekolahnya  tercampak  ke  tepi  longkang.  Sipi  sahaja  lagi  akan  ‘gol’  ke  dalamnya.  Di  hadapan  terdengar  suara  hilaian  yang  panjang.  Tak  ubah  macam  langsuir  yang  bersiar-siar  riang  di  malam  hari.
Akmal  mendongak  ke  atas.  Matanya  seolah-olah  hampir  tertanggal  dari  ligament  penggantungnya.  Laju-laju  dia  bangun.
“Hei  hei  hei  hei  aku  tak  percaya  cinta...  aku  tak  percaya  c  i  n  t  a!”  Asfar  Hijanah  sengaja  menyanyi  kuat.  Suka  betul  melihat  lelaki  itu  jatuh  tersungkur  macam  nangka  busuk!  Nangka  busuk  pun  tak  jatuh  macam  tu.  Kutuknya  dalam  hati.
“Apa  tengok-tengok?  Kau  nampak  ni?”  suara  Akmal  melengking  ke  udara.  Tangannya  digenggam  ke  muka  gadis  itu.  Malu  juga  dia  jatuh  sebentar  tadi.  Ah,  nak  malu  apa?  Musuh  kau  je  pun!
“Hebat  sangat  ke  buku  lima  kau  tu?  Dah  lah  badan  kurus  keding.  Ada  hati  nak  pukul  perempuan!”  tutur  Asfar  Hijanah  sambil  tersenyum  mengejek.  Ingat  aku  takut  ke?  Ini  Hijanah  lah!
Hey  ladyYou  better  watch  your  mouth  or  I...” 
You  know  what?  You  are  the  worst  boy  I’ve  ever  met  in  my  entire  life.”  Suara  Asfar  Hijanah  seperti  berbisik  namun  jelas  didengari  pada  telinga  Akmal.
Lelaki  itu  tampak  terkejut.  Dengan  wajah  masam  mencukanya,  mulutnya  seperti  ternganga  mahu  menjawab  namun  dibatalkan.  Akmal  berdiri  menghampiri  gadis  itu.  Sedar-sedar  dia  sudah  elok  terpacak  di  hadapannya.  Tegak  dan  tegang  memandang  Asfar  Hijanah. 
Who  do  you  think  you  are  to  say  something  like  that?”  suaranya  sendiri  mula  naik  satu  oktaf.  Balik  sekolah  sahaja  terpaksa  menghadap  langsuir  ni!
Because  that  what  you  are,  halfwit!  Kau  tak  ingat  ke  apa  yang  kau  dah  buat  kat  Yuna?”  Asfar  Hijanah  mula  bercekak  pinggang.  Mamat  peti  ais  menjeling  tajam  menikam.  Anak  matanya  yang  hitam  pekat  bagaikan  api  yang  marak.
Asfar  Hijanah  menelan  air  liur.  Kecut  pula  terasa  perutnya  ketika  itu.
“Kucing  pondan  kau  tu  memang  bernasib  malang  sebab  bertuankan  kau!  Kucing  jantan  bagi  nama  perempuan.  Sesuailah  tu,  perempuan  biul  dengan  kucing  pondan!”  bahu  Asfar  Hijanah  ditolak  kuat.  Terbelalak  mata  gadis  itu  dibuatnya.
Kurang  asam  punya  lelaki!  Ergh,  geramnya!
Where  did  you  put  Yuna,  Akmal?!”  kali  ini  suara  Asfar  Hijanah  pula  melengking  ke  udara.  Kucing  parsi  bernilai  hampir  ribuan  ringgit  itu  telah  hilang  selepas  badannya  diconteng  ‘Saya  kucing  gila.  Tuan  saya  lagi  gila.’  oleh  Akmal.  Apa  masalah  dia  sebenarnya  sehinggakan  kucing  pun  menjadi  mangsa  keadaan?
I  don’t  have  any  idea  what  you’re  talking  about.”  Akmal  sudah  malas  mahu  bertelagah.  Mahu  sahaja  dia  berambus  dari  situ.  Dia  ingat  aku  sorokkan  kucing  dia  ke?  Seingat  aku,  aku  sempat  conteng  badan  Yuna  sahaja.
I  saw  Yuna  last  morning  and  now  she’s  gone!  You’ve  hide  her,  I  know  it!”  Asfar  HIjanah  mula  bercekak  pinggang.  Akmal  hanya  mendiamkan  diri.  Bisu  untuk  bersuara.  Laju  sahaja  kakinya  melangkah  meninggalkan  Asfar  Hijanah  berseorangan.
Mata  gadis  itu  terkebil-kebil.  Ya  Allah,  geramnya  aku!  Aku  tengah  bercakap  dengan  dinding  ke  tadi?
I’m  talking  to  you!”
Go  talk  to  someone  else.”  Kakinya  terus  melangkah.
Give  me  back  my  Yuna!”
I  don’t  keep  your  disgusting  furball,  Hijanah.”
Seperti  dihiris-hiris  terasa  hatinya  ketika  itu.  Yuna  lah  penemannya  ketika  sunyi.  Penghiburnya  ketika  hiba.  Dia  terlalu  sayangkan  kucing  parsinya  itu.  Mana  mungkin  dia  akan  membiarkan  kucing  itu  hilang  begitu  sahaja.
You’re  meanI  hate  you!!!”  spontan  sahaja  beg  sekolahnya  dibaling  ke  kepala  lelaki  itu.  Terkejut  beruk  dibuatnya. 
“Weh,  bongok!  Sakitlah  kepala  otak  aku!”  disebabkan  terlampau  geram,  Akmal  selamba  sahaja  menendang  beg  sekolah  itu  dengan  sekuat  hatinya.  Minah  ni  memang  sengaja  naikkan  darah  aku.  Kenapa  pula  kepala  aku  yang  selalu  dijadikan  target? 
“Kau  lah  yang  bongok!  Terlampau  bongok  sampai  kucing  aku  pun  kau  nak  sabotaj.”  Air  jernih  sudah  mula  memenuhi  tubir  mata  miliknya.
“Yang  kau  jadikan  kepala  aku  target  kau  tu  kenapa?  Ni  area  sensitive  tahu  tak?  Sensitive!  Kalau  aku  jadi  biul  macam  kau  nanti,  susah  pula.”  Kepala  diusap-usap  perlahan.  Takut  sekiranya  luka  di  mana-mana.
I  hate  you!!!”  Asfar  Hijanah  sudah  terduduk.  Menangisi  pemergian  kucing  tersayang.  Macam  mana  agaknya  Yuna  sekarang?  Adakah  dia  sudah  makan?  Kat  mana  agaknya  dia  akan  tidur?  Sudah  tentu  bukan  di  sofa  lembut  di  rumahnya  tetapi  di  tepi  jalan  raya  ataupun  di  semak  samun.  Kasihan  sungguh!
Akmal  menjadi  pemerhati  setiap  gerak  geri  gadis  itu.  Air  mata  tidak  berhenti  menitis  diselangi  bunyi  hingus.  Kemudian  dilap  dengan  lengan  baju.  Sesekali  tersedu-sedan  diiiringi  bunyi  esakan  yang  begitu  meruntun  jiwanya.  Tetapi  sekiranya  didengar  dengan  teliti  bunyi  esakannya  itu  seperti  orang  tercekik  pun  ada.  Timbul  rasa  kasihan  pula  terhadap  musuh  terulungnya  itu.
Beg  sekolah  yang  sudah  berdebu  milik  Asfar  Hijanah  dicapai.  Dia  melangkah  perlahan  menuju  ke  arahnya.  Dia  nak  aku  pujuk  ke  apa?  Takkan  lah!  Bukannya  aku  yang  sorokkan  kucing  dia.  Lelaki  itu  mencangkung  di  hadapannya.   
What  bothers  you  more?”  suara  Asfar  Hijanah  kedengaran  serak.  Masih  terdengar  lagi  bunyi  esakkannya  yang  begitu  comel  pada  telinga  Akmal.  Melihatkan  cara  gadis  itu  menghembuskan  hingusnya  pun  menggelikan  hatinya.  Dia  sendiri  tidak  menyangka  gadis  paling  popular  dan  jelita  yang  selalu  control  cun  akan  menangis  teruk  sebegitu  rupa.  Lebih-lebih  lagi  menangis  hanya  disebabkan  kucing.  
Tanpa  tertahan  meledak  gelak  tawa  daripada  mulut  Akmal.  Dia  hanya  menggelengkan  kepala.  Asfar  Hijanah  merenung  pelik  sebelum  mengelap  hingusnya  yang  meleleh  tanpa  henti.  Sesungguhnya  dia  telah  menunjukkan  sikap  yang  tidak  senonoh  yang  tidak  pernah  ditunjukkan  kepada  sesiapa.  Malunya  sudah  hilang  entah  ke  mana.
Stop  crying,  lady.”  Tegas  kedengaran  suara  itu  pada  telinga  Asfar  Hijanah.  Tetapi  bila  dikenangkan  semula  Yuna,  perasaan  sedih  kembali  mengusai  fikirannya.
I  said  stop  crying!”  Terus  sahaja  gadis  itu  menghentikan  tangisannya.  Ek  eleh  mamat ni.  Nak  tengking-tengking  aku  pula.  Pikir  bagus  sangat  lah!
What’s  there  you  want  me  to  do?  Spit  it  out.”  Suara  Akmal  yang  menerpa  cuping  telinga  lambat-lambat  diproses.  Lama  juga  Asfar  Hijanah  mendongak  memandang  wajah  lelaki  itu.
Release  my  Yuna.”  Lembut  intonasi  yang  keluar  dari  kerongkong  Asfar  Hijanah.  Mungkin  baru  sahaja  selesai  menangis  menyebabkan  suaranya  pun  boleh  lembut  semacam  walaupun  dengan  harimau  jadian.  Cepat-cepat  dia  berdehem.  Ah,  buat  malu  sahaja,  Hijanah!
“Aku  dah  cakap  kan  bukan  aku  yang  culik  kucing  kau.  Kau  tak  faham  ke?  Ataupun  kau  nak  aku  cakap  dalam  bahasa  tamil  baru  kau  faham?”  Akmal  memandang  gadis  itu  dengan  wajah  keliru.
Tiada  riak.
Tiada  reaksi  juga.
Lama  menunggu  akhirnya  Akmal  bersuara.
Let  me  help  you  find  it.  If  that  what  you  asked  for.”
Asfar  Hijanah  terkebil-kebil  mendengarnya.  Matanya  membesar  bulat  seperti  tidak  percaya  Akmal  mahu  membantunya  mencari  Yuna.
Are  you  certain?”  Wajah  Akmal  yang  langsung  tidak  berpaling  ke  arahnya  ditatap  tanpa  jemu.  Menunggu  jawapannya  dalam  debar.  Manalah  tahu  harimau  jadian  ni  mengigau  tengah  hari  buta  tiba-tiba  sahaja  nak  tolong  aku.
“Aku  speaking  pun  kau  tak  faham  ke?”  Merekah  senyuman  sinis  Akmal.  Ops,  dia  senyum?  Macam  tak  percaya!  Sebelum  ni  jangan  kata  nak  senyum,  nak  cakap  elok-elok  pun  susah.  Tapi  kan,  kalau  tengok  harimau  jadian  ni  senyum  apa  patut  aku  buat,  ya?  Nak  senyum  balik  ke  nak  rasa  waswas?
Asfar  Hijanah  menelan  air  liur.
“Jom!”  Akmal  melangkah  meninggalkan  gadis  itu  namun  Asfar  Hijanah  masih  tidak  berganjak.  Apa  kena  pula  perempuan  ni?  Dah  kena  sampuk?
Hey  lady,  I’m  damn  serious!  Kau  tunggu  apa  lagi?  Nak  tunggu  Yuna  kau  jatuh  dari  langit?  Hah,  kau  tunggulah  kat  situ  sampai  ke  sudah!”  jerit  Akmal  geram  melihat  manusia  di  belakangnya  itu.  Pekak  artificial!
Ya  Allah,  sesungguhnya  aku  memang  memerlukan  kesabaran  yang  tinggi  apabila  bercakap  dengan  perempuan  tiada  perasaan  ni.  Dahlah  berlagak,  perangai  tak  serupa  anak  dara,  cakap  kasar  dan  semua  sifat  mazmumah  tu  ada  pada  dia!  Dalam  hati  Akmal  sudah  membebel  panjang.  Mulut  tertahan-tahan  tidak  mahu  menyimbahkan  minyak  pada  api  yang  sedang  marak.
So  not  gentleman  lah  kau,  Akmal! 
Thank  you.”  ucap  Asfar  Hijanah  perlahan  namun  dapat  didengari  oleh  lelaki  itu.  Akmal  sedikit  terpana  mendengarnya.  Adakah  aku  sedang  bermimpi?  Riak  wajah  terkejut  cuba  disembunyikan.
Thank  you  for  being  accommodating.”  ucapnya  lagi.  Kali  ini  lebih  meyakinkan  dan  cukup  kuat  untuk  Akmal  mendengarnya.  Akmal  membuat  muka  selamba.  Perasaan  bangga  membuatkan  hidungnya  sedikit  kembang. 
Huh!  Tahu  pula  nak  ucap  terima  kasih,  ingatkan  tak  reti!
Well,  you  know  me.”
Asfar  Hijanah  sekadar  mencebik.  Dah  mula  perasan  lah  tu.  Orang  baru  puji  sedikit  dah  terangkat.  Pantang  betul!


................................................................................................................................

    
You  tunggu  sekejap,  I  nak  pergi  tandas.”  Ujar  Saza  seraya  melangkah  ke  arah  tandas  yang  berdekatan. 
Okay,  jangan  lama-lama  sangat.”  Qhabel  sibuk  meneliti  sms  di  handphonenya.  Tanpa  disedari  dia  telah  terduduk  di  atas  riba  seorang  nenek  tua  yang  kebetulan  sedang  tertidur.  Terkejut  beruk  umpama  direnjat  elektrik  dibuatnya  orang  tua  tersebut.    
“Oh  mak  kau!”  Mulut  Qhabel  terus  melatah  apabila  perasan  dia  terduduk  di  atas  paha  seorang  tua  yang  disangka  sofa  lembut.  Kus,  semangat!  Dadanya  diurut  perlahan.  Nasib  baik  tak  terduduk  betul-betul,  kalau  tidak  sudah  pasti  tulang  nenek  itu  retak.
“Allah...  Allah...”  Nenek  tua  itu  mengucap  perlahan.  Wajah  pemuda  yang  kelihatan  agak  tampan  di  hadapannya  itu  dipandang  hairan.  Nasib  baik  muka  kau  handsome,  kalau  tak  dah  terbuka  silat  gayung  aku  depan  orang  ramai  ni!  Bukan  setakat  gayung,  baldi  dengan  getah  paip  sekali  keluar  karang.
“Maafkan  saya,  makcik.”  Ucap  Qhabel  serba-salah.  Merona  merah  pipinya.  Tanpa  melihat  muka  nenek  tua  tersebut,  dia  terus  duduk  di  sebelah.  Mata  wanita  tua  itu  melekat  ke  wajah  Qhabel  seperti  tidak  mahu  lepas.  Qhabel  yang  perasan  dirinya  direnungi  oleh  mata  tua  lagi  tidak  tahu  malu  itu  hanya  menghiraukannya.
Cermin  matanya  yang  agak  kelabu  itu  dilap.  Lap  punya  pap  secara  tiba-tiba  cermin  kanannya  terjatuh  ke  lantai.
“Alamak!”  keluar  lagi  latahan  dari  mulut  Qhabel.  Sedaya  upaya  dia  cuba  memasangnya  ke  bingkai  namun  sia-sia.  Skru  bingkai  sudah  hilang  entah  ke  mana.  Cermin  mata  laju  dibawa  ke  mata.  Agak  memeningkan  apabila  sebelah  rabun  manakala  sebelah  lagi  terang.  Nasib...  nasib...
Qhabel  sudah  tiada  cara  lain.  Dia  terpaksa  menutup  mata  kanannya  supaya  nampak  dengan  lebih  jelas  iaitu  melalui  mata  kirinya.  Dia  terus  memalingkan  muka  melihat  nenek  tersebut.  Ternyata  orang  tua  tersebut  masih  merenungnya.  Kali  ini  dengan  pandangan  yang  agak  menakutkan.  Matanya  sedikit  terbeliak  memandang  Qhabel. 
Berani  dia  kenyit  mata  kat  aku?  Berani  dia...
“Makcik,  makcik  okay?”  penuh  yakin  dan  berani  Qhabel  bertanya.  Risau  juga  dia  sekiranya  dia  punca  nenek  itu  berperangai  sedemikian.  Tangannya  tanpa  sedar  mendarat  ke  bahu  nenek  tersebut.  Mana  tahu  dengan  cara  sebegitu  dapat  meredakan  kerunsingan  wanita  tua  itu.
Makin  membesar  mata  nenek  tersebut  melihat  pemuda  itu  memegang  bahunya.  Budak  ni  memang  berani!  Qhabel  sedikit  takut  melihat  saiz  mata  yang  makin  besar  itu.  Hampir  terkeluar  daripada  soketnya!  Dia  berkira-kira  mahu  mengangkat  tangannya  dari  bahu  itu.  Namun,

PAP!

Tangan  berkedut  milik  nenek  itu  pula  melekap  ke  tangannya.  Bukan  satu  tapi  kedua-duanya  sekali!  Makin  berdebar  jantung  Qhabel  dibuatnya.  Apa  kena  makcik  ni?  Tersampuk  dek  jin?
Qhabel  perasan  mata  wanita  tua  itu  sudah  bertakung.  Mukanya  kini  penuh  perasaan.  Seperti  mahu  menangis  sahaja  gayanya.  Lelehan  berwarna  hijau  mula  turun  disebalik  lubang  hidung.  Nampak  sungguh  buruk  pada  pandangan  Qhabel.  Kedutan  tua  di  mukanya  menambahkan  lagi  kehodohan  yang  ditonjolkan.  Takut  juga  sekiranya  dia  tidak  boleh  tidur  pada  malam  ini!  Sungguh  mengerikan!
“Ah,  malulah!”  keluh  nenek  tersebut  sambil  berpaling  ke  kiri.  Manakala  jari  kirinya  digigit  manja.  Belum  pernah  ada  lelaki  yang  ambil  berat  pasal  diriku.  Kenapa  hari  ini  baru  aku  terjumpa  jodohku  yang  amat  tampan  bagaikan  Prince  Charming.  Kenapa?!  Kenapa?!  Kenapa?!
Beberapa  orang  yang  sedang  lalu  lalang  memandang  kurang  senang.  Ada  juga  yang  tergelak  melihat  kelakuan  mereka.  Malu  sungguh  rasanya.  Mana  aku  nak  letak  muka  ni? 
Qhabel  sudah  seriau.  Kenapa  makcik  ni?  Aku  tak  mahu  jadi  kekasihnya!  Aku  dah  berpunya!  Tidak!  Tidak!!!
Honey?”  suara  lunak  milik  Saza  mengejutkan  pasangan  romantik  tersebut.  Qhabel  terperanjat.  Mulutnya  seperti  mahu  memperkatakan  sesuatu  namun  suaranya  tidak  keluar.
“Apa  yang  you  buat  ni?!”  suara  Saza  sudah  naik  satu  oktaf.  Kulitnya  yang  putih  bertukar  merah  menahan  marah.  Laju  sahaja  kakinya  melangkah  ke  tempat  lain. 
“Saza!  Saza!  Tunggu!”  pekik  Qhabel  sambil  berlari  marathon mendapatkan  Saza.  Cepat-cepat  tangan  gadis  itu  ditarik. 
“Apa  ni?  Pergilah  bermesra  dengan  nenek  tadi  tu,  tak  pun  kalau  tak  nak  berdosa,  kahwin  sahajalah  dengan  dia!” amuk Saza  seraya  menaiki  teksi  yang  sudah  berhenti  di  depan  mata.
Wait?  What?!  I  can  explain.  Hey,  stop  the  taxi!”  Qhabel  mengetuk-ngetuk  belakang  teksi.  Namun  teksi  itu  terus  berlalu  menghiraukan  Qhabel  yang  tercengang-cengang.



No comments: